+
ورود به حساب کاربری
profile
1398/10/30

تولید و صنعت چرم در ایران

در عصر قاجار که یکی از دوره های ورود فناوری مختلف به کشور است، همدان، پایتخت جهانی سفال ایران (لالجین)، از جمله مراکز مهم و عمده تولید ابزار چرمی بوده و به همین خاطر، چرم همدانی، شهره زیادی داشت. این چرم از پوست گوسفند تهیه می شد و در صورتی که الان هم به دیار همدانی ها سفر کنید، رد پای اش را مشاهده خواهید کرد.

روابط ۵۳۰ ساله ایران با روسیه در زمینه تجارت چرم نیز بسیار پر رونق بود و این وضعیت تا کنون نیز ادامه داشته است. صادرات پوست و چرم از اغلب شهرهای ایران به روسیه و حتی عثمانی و هندوستان، یکی از تجارت های مهم ایرانیان به این سه منطقه جهان در دو سده اخیر بود.

                                                              خرید دستبند چرم با پلاک فرکانس صدا

تبریز، شهر اولین های ایران، در عرصه چرم و تولید مصنوعات چرمی نیز یکی از پر افتخارهای ایران زمین به شمار می رود. در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی، نخستین کارخانه چرم سازی مدرن ایران در تبریز پایه گذاری شد و پس از آن، فناوری چرم سازی تبریزی ها به همدان، تهران و اصفهان رفت.

در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی، نخستین کارخانه ماشین و مدرن چرم سازی در همدان توسط اردشیر یگانگی بنیان گذاری شد. برخی، توسعه صنعت چرم مدرن در کشور را مدیون فعالیت حرفه ای همدانی ها می دانند که با چرم همدانی، در صنعت چرم ایران، پر آوازه بودند.

جالب است که بدانید، استقبال ایرانیان از تجارت مصنوعات چرمی به قدری بود که شمار کارخانه های چرم سازی در کشور که در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی تنها ۲۲ کارخانه گزارش شده بود، ظرف ۱۰ سال پس از آن به ۶ هزار درصد (۶۰ برابر) افزایش یافت و اکنون که نیمه دوم دهه نود شمسی را می گذرانیم، به هزاران کارخانه مدرن با بازارهای صادراتی گسترش یافته است.

                                                                  خرید محصولات چرم طبیعی از تاباچرم

وضعیت صنعت چرم در ایران

چرم در ایران، یکی از بازارهای بکر و پر پتانسیل است که فعالان و کارآفرینان می توانند در زمینه های مختلف طراحی، تولید، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش در آن فعالیت کنند. اکنون، صادرات ۱ کت چرمی، ۵ برابر صادرات ۱ بشکه نفت، ارز آوری برای کشور دارد و ایتالیا، پایتخت مد بازان اروپا و یکی از تولید کنندگان محصولات چرمی لوکس جهان، مقصد صادراتی پوست کشور است.

با وجود پتانسیل گسترده در بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی پوست و سالامبور در کشور، این واحدها به خاطر مشکلات اقتصادی، با کم تر از ۱۵ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند و خام فروشی، معضلی در دنیای چرم کشور است.

سالانه حدود ۱۵ تا ۱۹ میلیون راس دام گوسفندی در کشور ذبح می شود که از این رقم، حدود ۱۴ میلیون جلد پوست، قابلیت صادرات پیدا می کند و در حال حاضر، فقط ۷۰ میلیون دلار حدودا عایدی کشور می شود که می توان با فرآوری و بهسازی صنعت چرم، ۱۲۰ میلیون فوت مربع چرم بدست آورد که بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزش افزوده ایجاد می کند.

وضعیت بازار چرم داخلی با حضور چرم های خارجی در شرایطی که اقتصاد مقاومتی مد نظر دولت است، شرایط خوبی ندارد و همچنان بازار پر رونق چرم شمال پایتخت، در اختیار ترک ها است. با این حال باید با این زمینه گسترده منتظر خبرهای بهتری از بازار چرم باشیم تا این صنعت در کشور منبع درامد واقعی بشود.

                                                                 خرید گردنبند فرکانس صدا از تاباچرم

مقالات مشابه

نمایش همه
article-img
محیط کار جای خوش گذرانی است!!
مشاهده مقاله
article-img
نحوه فروش طلا و جواهرات
مشاهده مقاله
article-img
چه گیاهانی طلا جذب می کنند؟
مشاهده مقاله
article-img
مدیریت در جلسات مهم
مشاهده مقاله
article-img
چگونگی راه اندازی جواهر سازی
مشاهده مقاله
article-img
آنچه درباره طلا باید بدانیم
مشاهده مقاله
article-img
فرکانس صدا چیست؟
مشاهده مقاله
article-img
تاریخچه طلا از نگاه تاباچرم
مشاهده مقاله
article-img
بررسی خواص طلا
مشاهده مقاله
article-img
چگونه جواهر سازی کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
مخراج کاری چیست و کجا کاربرد دارد؟
مشاهده مقاله
article-img
چرا چرم طبیعی
مشاهده مقاله
article-img
چگونه سایز گردنبند را مناسب انتخاب کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
نحوه جلوگیری از خم شدن و شکستن انگشتر طلا
مشاهده مقاله
article-img
برای تمیز کردن طلا و جواهر خود چه باید کرد؟
مشاهده مقاله
article-img
انواع مدل های دستبند
مشاهده مقاله