+
ورود به حساب کاربری
profile
1398/10/24

اهرمی برای تمام کردن کارهای نیمه تمام

 دیدید وقتی یک شکلات تخته ای را باز می کنیم با خودمان می گوییم فقط یک تکه از آنرا می خورم و بعد از چند دقیقه کل آن تمام می شود؟ یا دیدن اولین اپیزود از یک فیلم جذاب همان و تا چندین ساعت نشستن پای آن و دیدن آخرین قسمت آن هم همان! یا اولش با خواندن یک فصل از کتاب جالب شروع می کنیم و یک مرتبه می بینیم ساعت 3 شب است و کتاب تمام می شود؟!یا یک معما به ما داده می شود و زمان حل آن کوتاه است و پس از اتمام وقت، با اینکه پاداشی در کار نیست، طبق مطالعات انجام شده 86 درصد ما کماکان دنبال حل کردن آن هستیم!
خانم بلوما زایگارنیک ( معرف اثر زایگارنیک )؛ روانشناس معروف روسی در رستوران متوجه شد پیشخدمت ها کلیه جزئیات سفارش غذای هر مشتری را بدون نوشتن روی کاغذ تا قبل از تسویه حساب به یاد می آورند و به محض تسویه حساب نه تنها چیز زیادی از سفارش یادشان نمی آید بلکه حتی بعضی وقتها خود مشتری که غذا خورده را هم به یاد نمی آورند!

هدیه دادن صدا با دستبند فرکانس صدای تاباچرم

تاثیر ذهنی

او با پی بردن به این حقیقت که ذهن انسان درگیر کارها و مقولات ناتمام می شود آزمایش های دیگری نیز انجام داد. به عنوان مثال برای دو گروه یک فیلم جذاب پخش کرد، گروه اول فیلم را تا آخر دیدند و دومی ها تا اواسط فیلم را تماشا کردند. چند روز بعد از دوگروه خواسته شد فیلم را تعریف کنند…گروهی که فیلم را ناقص دیده بودند، جزئیات بیشتری از آنرا به یاد می آورندبلوما سپس به یک اصل رسید که مغز ما بیشتر درگیر کارهای ناتمام و منقطع شده می شود تا کارهای تمام شده…آنقدر آنرا به یاد می آوریم تا آن کار تمام شود…ما نیاز به تمام کردن یک کار داریم! از آنچه بیان شد به عنوان اثر زیگارنیک یاد می شود.
درگیری مغز
همه ی ما بارها و بارها اثر زایگارنیک را تجربه کرده ایم. پس از یک امتحان، سوالاتی را که پاسخ نداده و یا به اشتباه پاسخ می دهیم را بهتر به یاد می آوریم. فیلم های سریالی نمونه ی دیگری از به کارگیری این اثر هستند.همچنین هر قسمت از یک سریال با نیمه کاره رها شدن موضوعی جدید به پایان می رسد تا بیننده تمایل بیشتری برای ادامه سریال پیدا کرده و بار دیگر به دنبال به اتمام رساندن آن باشد. شاید اثر زیگارنیک حتی بتواند توضیح دهد که چرا وقتی فردی ما را طرد می کند نسبت به او جذب می شویم و چیزهایی را که به دست نمی آوریم دوست می داریم!آن کار است و تا این لوپ بسته نشود، درگیری ذهن با آن بیشتر و بدون اینکه خودمان متوجه شویم، انرژی فراوانی از آن هدر می رود.

 

هدیه دادن صدا با گردنبند فرکانس صدا تاباچرم


 اثر زایگارنیک یعنی کلنجار رفتن ذهن با کارهای نیمه تمام

هر چه زمان این کلنجار بیشتر باشد به معنی استرس بیشتر و کاهش کارایی و بهره وری ذهن خواهد بود! پس بهترین اقدام؛ تمام کردن آن کار توسط خود ما یا واگذار کردن آن به دیگری است. از سوی دیگر؛ اگر کاری که قرار است تمام شود دارای اهمیت نیست و یا دارای اهمیت کمتری نسبت به کار دیگر است، یک اقدام می تواند مکتوب کردن آن و القای این پیام به ذهن است که می تواند به کار مهمتر بپردازد!حال تصور کنید 76 هزار پروژه نیمه تمام که نیاز به 700 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد چه بلایی بر سر کارایی دولتی می آورد که خود را متصدی آغاز تا انجام آنها می داند! مسلما تا زمانی که لوپ باز آنها با تکمیل و یا سپردن آنها به بخش خصوصی بسته نشود، دولت نخواهد توانست به اقدامات جدید و موثر بعدی دست بزند!البته متخصصان بازاریابی و فروش و گردانندگان رسانه های موفق به خوبی از اثر زیگارنیک بهره گرفته و با درگیر کردن ذهن مشتری؛ او را به کام محصولات و رسانه های خود می کشند!انتخاب یک تیتر جذاب اما ناقص و یا دادن کارت تخفیف 20 درصدی برای خرید بعدی از جمله این ترفندهاست! سخنرانان و مشاوران حرفه ای هم با رساندن بحث به جایی جذاب و تمام نکردن و موکول آن به جلسات بعدی منافع خود را بیشتر می کنند!

سخن آخر اینکه بیشترین زمانی که تلف می شود مربوط به زمانی است که ما دست به آغاز یک کار نمی زنیم و یک سفر هزارمایلی با برداشتن اولین قدم آغاز می شود! بنابراین برای انجام کارهای ناتمام مهم و بستن لوپ باز و خالی کردن ذهن از اطلاعات غیر مفید و کاستن استرس و افزایش خلاقیت آن، بهترین زمان همین الان است.
دستبند ماه تولد
جاکلیدی طلا چرم

مقالات مشابه

نمایش همه
article-img
محیط کار جای خوش گذرانی است!!
مشاهده مقاله
article-img
نحوه فروش طلا و جواهرات
مشاهده مقاله
article-img
چه گیاهانی طلا جذب می کنند؟
مشاهده مقاله
article-img
مدیریت در جلسات مهم
مشاهده مقاله
article-img
چگونگی راه اندازی جواهر سازی
مشاهده مقاله
article-img
آنچه درباره طلا باید بدانیم
مشاهده مقاله
article-img
فرکانس صدا چیست؟
مشاهده مقاله
article-img
تاریخچه طلا از نگاه تاباچرم
مشاهده مقاله
article-img
بررسی خواص طلا
مشاهده مقاله
article-img
چگونه جواهر سازی کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
مخراج کاری چیست و کجا کاربرد دارد؟
مشاهده مقاله
article-img
چرا چرم طبیعی
مشاهده مقاله
article-img
چگونه سایز گردنبند را مناسب انتخاب کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
نحوه جلوگیری از خم شدن و شکستن انگشتر طلا
مشاهده مقاله
article-img
برای تمیز کردن طلا و جواهر خود چه باید کرد؟
مشاهده مقاله
article-img
انواع مدل های دستبند
مشاهده مقاله