+
ورود به حساب کاربری
profile
1398/10/24

اعدادی که روی طلا نوشته می شوند به چه معناست؟

حتما هنگام خرید طلا متوجه شده اید که روی طلا یا پشت طلا اعداد یا حروفی نوشته شده اند آیا تا بحال به این فکر کرده اید این اعداد به چه معنی است و اینکه این اعداد به طلای شما اعتبار می دهند یا اگر طلای خریدار شده عدد نداشت مورد اعتماد هست یا نه؟برای اینکه جواب این سوالات را بدانید بهتر تیم تاباچرم را در این مطلب همراهی کنید تا علاوه بر پاسخ این سوالات برای خرید طلا حرفه ای شوید:

چه اعدادی روی مصنوعات طلا درج می‌شود؟

عموما عیار طلا روی زیورآلات و جواهرات از جنس طلا کد می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، عیار نشان‌دهنده میزان خلوص طلای مصرف شده در ساخت جواهری است که قصد خرید آن را دارید. به‌طور مثال، طلایی ۲۴ عیار یعنی کالا از ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص تهیه شده است. یا مثلا وقتی روی زیورآلات موردنظرتان ۱۴K مهر شده، یعنی عیار طلای آن ۱۴ است.

از دیگر کدهایی که ممکن است روی طلا ببینید، درصد خلوص کالاست. یعنی به جای استفاده از عیار، از عدد کامل بدون حرف K انگلیسی استفاده می‌شود. به‌طور مثال، عدد ۷۵۰ نشان‌دهنده این است که ۷۵ درصد از جواهر موردنظر از فلز طلا تهیه شده است. یعنی یک طلای ۱۸ عیار است.
در برخی مواقع، عدد دیگری هم در کنار عیار یا خلوص طلا درج می شود که اطلاعات بیشتری در مورد طریقه ساخت طلا به مشتری می‌دهد.
به‌طور مثال، حروف “GP” نشان‌دهنده  این هستند که این جواهر از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.
اگر روی محصول موردنظر شما “GF” مهر شده باشد، یعنی آن قطعه با طلا پر شده است.


                                                                     خرید دستبند فرکانس طلا از تاباچرم
 

آیا روی طلای واقعی کد درج می‌کنند؟

در کشوری همچون آمریکا، همه سازنده‌ها و فروشنده‌های جواهرات و زیورآلات طلا باید روی محصولات خود کدی که نشان دهنده عیار طلا باشد را درج کنند.
البته باید اشاره کنیم که قانون به سازنده‌ها اجازه می‌دهد تا حدود ۰٫۵ قیراط در نمایش عیار جابه‌جایی داشته باشند. یعنی ممکن است یک قطعه طلا که روی آن ۱۴ عیار درج شده، در واقع ۱۳٫۸ یا ۱۳٫۶ باشد. اما برای اینکه این تفاوت قیراط بسیار اندک است، آن را با رقم استاندارد جهانی نشان می‌دهند. البته، اگر عیار طلا کمتر از ۱۳٫۵ باشد، فروشنده حق درج کد ۱۴K را ندارد.
البته قوانین ساخت و عرضه جواهرات طلا در کشورهای مختلف با هم فرق دارد. اما بیشتر آنها بر همین اصول پایبند هستند. یعنی باید خلوص محصول خود را به صورت کد روی محصول درج کنند.
 

آیا کد طلا اصل بودن آن را تضمین می‌کند؟

به‌صورت کلی باید گفت خیر. این کد ثابت‌کننده این نیست که محصول واقعا طلا یا روکش طلاست. در برخی مواقع، در ساخت بعضی از جواهرات فقط از روکش طلا استفاده شده است. البته در این موارد، سازنده موظف است از کد مثلا ۱۴K GP استفاده کند: یعنی روکش با طلای ۱۴ عیار. این کدها برای مشتری مشخص می‌کنند که جنس دلخواهشان از فلزی دیگر ساخته شده و در نهایت با فلز طلا روکش شده است.
بنابراین، بسیار مهم است که هنگام خرید جواهرات و مصنوعات طلا به همه اعداد و حروفی که روی آن درج شده است، توجه کافی داشته باشید.

                                                                       خرید گردنبند فرکانس صدا از تابا چرم  

آیا می‌توانید به کد طلا اعتماد کنید؟

این قوانین برای این اعمال شده‌اند که از هرگونه تقلب و دروغی از جانب سازنده پیشگیری شود. اما با این وجود، این امر تضمین‌کننده اصل بودن کالا نخواهد بود.
ممکن است عیار جواهر بیشتر از آنچه واقعا هست درج شود. یا حتی امکان دارد که عدد عیار درست باشد اما آن قطعه فقط روکش طلا داشته باشد.
تنها راه تضمین‌کننده خلوص طلایی که می‌خرید این است که آن را نزد طلافروشی خوشنام و قابل اعتماد ببرید تا عیار واقعی جواهر را بسنجد.

اگر طلای موردنظر کد نداشت، چه کار باید کرد؟

دلایل گوناگونی برای عدم درج کد روی قطعات طلا وجود دارد. ممکن است طلا از ابتدا کد نشده یا کد آن در اثر زمان از بین رفته باشد.حتی ممکن است به این خاطر باشد که کالا واقعا طلا نیست.
برای اینکه سرتان کلاه نرود، حتما عیار طلای موردنظرتان را بسنجید. بهترین روش برای این منظور، استفاده از اسید نیتریک است. البته، عیارهای پایین‌تر از ۱۴ را توسط اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و عیارهای بالاتر از ۱۴ را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام می‌سنجند. از سنگ کوارتز یا سنگ محک هم برای تعیین عیار مصنوعات طلا استفاده می‌شود.بسیاری از جواهرسازها از تست اسید نیتریک برای تعیین عیار محصولات استفاده می‌کنند. البته اگر از خریداران پروپاقرص طلا هستید، توصیه می‌کنیم کیت‌های تست عیار طلا را از فروشگاه‌های جواهرسازی خریداری کنید.
در آخر هم توصیه ما این است که هرگز طلایی که کد ندارد را خریداری نکنید و از یک برند مطمئن خرید کنید.
قاب موبایل با اسم
دستبند فرکانس صدا

مقالات مشابه

نمایش همه
article-img
محیط کار جای خوش گذرانی است!!
مشاهده مقاله
article-img
نحوه فروش طلا و جواهرات
مشاهده مقاله
article-img
چه گیاهانی طلا جذب می کنند؟
مشاهده مقاله
article-img
مدیریت در جلسات مهم
مشاهده مقاله
article-img
چگونگی راه اندازی جواهر سازی
مشاهده مقاله
article-img
آنچه درباره طلا باید بدانیم
مشاهده مقاله
article-img
فرکانس صدا چیست؟
مشاهده مقاله
article-img
تاریخچه طلا از نگاه تاباچرم
مشاهده مقاله
article-img
بررسی خواص طلا
مشاهده مقاله
article-img
چگونه جواهر سازی کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
مخراج کاری چیست و کجا کاربرد دارد؟
مشاهده مقاله
article-img
چرا چرم طبیعی
مشاهده مقاله
article-img
چگونه سایز گردنبند را مناسب انتخاب کنیم؟
مشاهده مقاله
article-img
نحوه جلوگیری از خم شدن و شکستن انگشتر طلا
مشاهده مقاله
article-img
برای تمیز کردن طلا و جواهر خود چه باید کرد؟
مشاهده مقاله
article-img
انواع مدل های دستبند
مشاهده مقاله